Bir erkek anne ya da babasının isteğine uyarak veya öldürülme korkusu aşağıda eşini boşasa, bu geçerli olur mu?

Bir kimse başkasının etkisi aşağıda kalarak eşini boşasa, bu boşama geçerli olur. Nitekim Abdullah b. Ömer (r. anhümâ) sevdiği bir eşini babası Ömer’in (r.a.) ricası üzerine boşamıştır. Fakat mülk, can ya da uzuv telefine karşın bir hücum korkusu aşağı yapılacak boşama (mükrehin talâkı) konusunda görüntü ayrılığı vardır.

İmam Ebû Hanîfe’ye tarafından zorlanan ve tehdit aşağı bulunan kimsenin boşaması geçerlidir. Çünkü zorlanan kişi iki şeyden birisini seçerek irâde ve tercihini belirtmiş olur. Dayandığı kanıt; boşama âyetinin mutlak anlamı1 ile bir ağacın aşağı yatmakta olan kocasının boynuna hançeri dayayarak kendisini boşamaya zorlayan bir sahabî kadının uygulamasıdır.2

Reşitlik müctehitlere kadar ise zorlananın boşaması geçerli değildir. Kanıt şu hadistir: «Kuşkusuz Allah, ümmetimden yanılma, unutma ve yapmaya zorlandıkları şeyin (hükmünü) kaldırmıştır.»3

neticede toplumda eşini boşamaya baskı işi kötüye kullanılır ve erkekler için bir tehdit unsuru olmaya başlarsa İslâm devleti, çoğunluğun görüşünü başlıca alabilir. Ancak kocanın boşama işini kötüye kullanması karşısında kadına daha evvelden «tefviz-i talâk» yetkisi verilebilir.

Dipnotlar:

1. Bakara, 2/230. 2. İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadir, III, 39. 3. Buhârî, Talâk, 44, Şurût, 12; İbn Mâce, Talâk, 16, 20.

Kaynak: Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Delilleriyle Aile İlmihali, Erkam Yayınları

İSLAM’DA BOŞANMAK İÇİN GEREKLİ MİDİR?

Kaynak: www.islamveihsan.com URL: https://www.islamveihsan.com/baskasinin-etkisi-veya-korkutmasi-sonucunda-esini-bosamanin-hukmu-nedir.html