Gönül Darlığının Nedenleri
banner121

Gönül darlığı neden olur? Gönül darlığının sebepleri.

Mevlânâ Celâleddin Muhammed Rûmî Hazretleri, arkadaşlarından birini kederli gördü ve şöyle dedi:

– Tüm gönül darlığı, bu âleme gönül bağlamaktan gelir, kendini değil bilirsen, her renge bakarsın, her lezzeti tadarsın, bilesin ancak bunların hiç birisi ile kalmazsın! Şunları bilesin oysa bunları gördükten sonradan, pek bir yere gideceksin fakat, orada hiç gönül darlığı çekmeyeceksin.

Gene buyurdular:

– Allah zikri en büyüktür. (Ankebût, 29/45) mealini taşıyan âyet-i kerimenin mânâsı şu demeye gelmez.

– Allah seni andığı vakit sen de O’nu anasın. Çünkü Allah zikri fazla çok üstündür. Senin anman, sâdece dıştadır; neyin yerini tutabilir ancak!

Bu mânâyı çözmelisin, anlamalısın, bu mânâ senin önderin olmalıdır.

Bir kimse ihtiyar bir kadına şöyle dedi:

– Ulu Hakk’ı nerede arayayım? O kadın şöyle dedi:

– Hay babacan! Nerede aradın da bulamadın ancak, her nerede istersen bulursun. Zira:

– “Arayan bulur” mânâsı açıktır.

Şöyle anlattı:

– Bir genç bir büyüğün yanına gitti ve şöyle dedi:

– Bana bir şeyler söyle.

O büyük, uzun bir süre başını aşağıda eğip düşündü, sonra başını kaldırıp:

– Ey genç! Cevab mı bekliyorsun?

Genç:

– Evet dedi..

O büyük zât şöyle buyurdu:

– Her ne var ki, Hak Teâlâ’nın gayrıdır, söylemeye değmez, her ne şey ancak yüce Hakk’ı anlatır, o da tabirlere sığmaz. Zira Allah Teâlâ ve Tekaddes hazretleri her hangi bir vasıfla anlatılmaktan, herhangi bir yolla iyice anılmaktan, yandan üstünlüğe sahiptir. İsmi Dârr olan bu büyük zâtın sözleri ne kadar uyandırıcıdır. Dervişin:

“Tüm âlemi dolaştım, ne rahat buldum, ne de rahat bulan birini gördüm” sözünü dinleyen Dârr’ın:

“Niçin kendinden el çekmedin, hem kendin kuytu olurdun, ayrıca de herkesi bakımlı bulurdun” sözü fazla derin mânâ taşır.

Dârr Hazretleri’nin dikkat çekici ettiği şahıslar öyle enderdir. Yalnız seyr ü sülûk yoluna girenler müstesna. Bunlar büyük bir ihlâs üzere mürşidlerine karşısında teslimiyetleri ve muhabbetleri derecesinde kalpleri tasfiye ve nefisleri tezkiye olur, verilenleri bütün îfâ etmek şartıyla... O zaman nefislerinin kötülüklerini anlarlar ve onun şerrinden Cenâb-ı Hakk’a iltica ederler. Allah’ı anmadan yapamazlar, Allah’ı andıkça da şevkleri, aşkları tezâyüd eder. Allah’ın sevgisi de gönülde yerleşince, mâsivâya, dünya sevgisine yer kalmaz. Allah Teâlâ’nın sevgisi her tarafı kaplayınca ayrıca kendi dar eder, ayrıca de herkesi rahat bulur. Rabbimiz Teâlâ hazretleri bu hali hepimize nasip etsin!

AŞIK OLDUM BEN ALLAH’IN ADINA

Yunus Emre Hazretleri buyurur:

Âşık oldum ben Allah’ın adına

Doyamadım lezzetine tadına

Şimdi girdim erenler meydanına

Bana Allah lüzum, kâinat kâr etmez

Benim gönlüm dîdar ister eğlenmez.

Kaynak: Sâdık Dânâ-Hizmet İnsanı, s.118- Erkam Yayınları

Kaynak: www.islamveihsan.com URL: https://www.islamveihsan.com/gonul-darliginin-nedenleri.html
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.