“Herhangi bir ölüye, sayıları yüzü bulan bir cemaat namaz kılar ve tümü de ona şefaatçi olursa, onların bu duaları kabul olunur” hadisini nasıl anlamalıyız?

Âişe radıyalallahu anhâ’dan rivayet edildiğine tarafından Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Herhangi bir ölüye, sayıları yüzü bulan bir cemaat namaz kılar ve tümü de ona şefaatçi olursa, onların bu duaları kabul olunur.” (Müslim, Cenâiz 58. Keza bk. Tirmizî, Cenâiz 40; Nesâî, Cenâiz 78)

İbni Abbas radıyallahu anhümâ’dan söylenti edildiğine kadar Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i şöyle buyururken dinledim dedi:

“Bir Müslüman ölür de cenaze namazını Allah’a şirk koşmamış kırk kişi kılarsa, Allah onların cenaze hakkındaki dualarını kabul eder.” (Müslim, Cenâiz 59. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Cenâiz 41; İbni Mâce, Cenâiz 19)

Hadisleri Nasıl Anlamalıyız?

Müslümanın Müslüman üzerindeki haklarından biri, öldüğünde cenazesinin kaldırılmasına muavin olmaktır. Bu destek, kimileri için ölüm edenin evinden başlar, namazının kılınması ve mezarına defnedilmesine kadar devam eder. Kimileri için de yalnızca namazını kılmak biçiminde gerçekleşir.

Cenaze namazı zaten ölen için bir duadan, onun bağışlanmasını ve gittiği yeni ve temelli yurdunda kuytu etmesini, Allah’ın rahmetine kavuşmasını dilemekten ibarettir.

CENAZE NAMAZINDA 100 KİŞİLİK CEMAAT

Bu iki hadiste, dünyadan artık temelli olarak ayrılan Müslümana, son defa hayır duada bulunması uygun olan cemaatin sayısı ve niteliği ile ilgili iki husus açıklanmaktadır. Hadisin birinde yüz karakter bir cemaat, diğerinde kırk kişilik bir cemaat biçiminde iki öbür rakam verilmesi bir çelişki gibi gözükse de fiilen böyle bir şey yoktur. Yüz kişinin duasını kabul eden Allah, lutfedip kırk kişinin duasını hatta belki daha az sayıdaki Müslümanın duasını da kabul eder. Bu hem bir lutuf ve ihsandır. Burada kayda değer olan rakam yok, Müslümanların oluşturacağı duanın Allah Teâlâ kadar kabul edileceğinin vaad buyurulmasıdır.

sırası gelmişken şuna da göze çarpan edelim oysa ikinci hadiste yer alan “Allah’a şirk koşmamış” nitelemesi, dua edenlerin temel özelliklerine uyarı çekmektedir. Ali el-Karî, kırk rakamının özellikle belirtilmesinin sebebini, “Bir araya gelen kırk kişi içinde mutlaka bir Allah dostunun bulunacağı” düşüncesiyle açıklayanların bulunduğunu hatırlatmaktadır. Kesinliği tartışılabilir olmakla beraber, böyle bir hüsn-i zanda bulunmanın kimseye bir zararı yoktur.

DÖRT ALLAH KULU BİLE

Ufak ikâmetgâh birimlerinde, hatta bazan büyük şehirlerde bu rakamlar her cenaze için gerçekleşmeyebilir. İşte bu gibi hallerde cenazeye iştirak edenlerin sayısı değil nitelikleri, yani “şirk koşmamış” Müslümanlar olmaları tartma kazanır. Tabutu taşıyacak “dört Allah kulu” bile, ölenin bağışlanması konusunda ümit verici edinmek için yeterlidir. Hele cenaze merasimine sadece katılmak maksadıyla gelmiş, cenaze namazına iştirak etmeden bir kenarda bekleyen yığınlar kimseyi aldatmamalıdır. Müslümanlıkta görünüm değil, öz önemlidir, rakam değil, kalite önde gelir. Fakat zorunlu öze ve kaliteye sahip kişilerden kırk veya yüz karakter bir cemaat varsa bu da büyük bir nasip, ilâhî bir lutuftur.

İkinci hadisle ilgili bir de olaydan söz edilmektedir. Abdullah İbn Abbas, ölmüş olan oğlunun cenazesini evde bekletir. Hadisin râvisi Kureyb’e de dıştan toplanan cemaati gözetlemesini tenbih eder. Kalabalık bir cemaatin toplandığı söylenince, cenazenin evden çıkarılmasına müsade verir ve bu hareketinin sebebini de Hz. Peygamber’in “Bir Müslüman ölür de cenaze namazını Allah’a şirk koşmamış kırk birey kılarsa, Allah onların cenaze hakkındaki dualarını kabul eder” buyurmuş olmasıyla izah eder. Bu da sahâbilerin, her konuda Resûl-i Ekrem Efendimiz’den öğrendikleriyle amel etmeye çalıştıklarını belirten örnek bir davranıştır.

Hadislerden Öğrendiklerimiz

Müslümanların Müslüman kardeşlerinin cenaze namazına iştirak edip onun için dua etmeleri, ölenin kurtuluşuna vesile olur. Allah Teâlâ Müslümanların, kardeşleri hakkındaki dua ve niyazlarını kabul eder. Cenazede namaz kılmayan yığınlar ve çelenkler yok, nitelikli Müslüman yürekler ağırlık arzeder. Cenaze teşyiine katılmak, Müslümanın Müslüman üzerindeki haklarındandır.

Kaynak: Riyazüs Salihin, Erkam Yayınları

Kaynak: www.islamveihsan.com URL: https://www.islamveihsan.com/herhangi-bir-oluye-sayilari-yuzu-bulan-bir-cemaat-namaz-kilar-ve-hepsi-de-ona-sefaatci-olursa-onlarin-bu-dualari-kabul-olunur-hadisi.html