Kadının Erkek Doktora, Erkeğin Kadın Doktora Muayene Olması Caiz midir?
banner121

Erkek doktorun kadını, kadın doktorun erkeği tetkik etmesi caiz midir? Bunun dinî yönden bir sakıncası var mıdır?

Hasta olan kimsenin tedavi olması sünnettir. İlk planda sağlığın korunmasını ve dinç kalmak için zorunlu önlemlerin alınmasını isteyen İslâm, hastalık gelince de tedavi olmayı emretmiştir. Üsâme b. Şerîk’deri nakledildiğine tarafından bedevîler Hz. Peygamber’e gelerek; «Tedavî olalım mı?» diye sorunca Allâh’ın elçisi onlara; «Tedavî olunuz. Çünkü Allah yaratmış olduğu her derdin devasını da yaratmıştır. Ama bir dert bunun dışındadır. Bu da yaşlılıktır.»[1] buyurmuştur. Başka bir hadiste şöyle buyurulmuştur: «Her derdin bir çaresi, her hastalığın bir ilacı vardır. Hastalığın ilacı bulunduğu vakit Aziz ve Celil olan Allâh’ın izniyle iyileşir.»[2]

Hastalıklar zaruret ya da ihtiyaçların ortaya çıktığı bir alandır. Bu konuda «Zarûretler sakıncalı olan şeyleri mubah kılar» kuralı geçerli olur. Bu yüzden doktorun hastayı muayene ve tedavi veya ameliyat esnasında alışılagelmiş zamanda bakılması caiz olmayan yerlere bakma, dokunma ya da ameliyat etme gibi müdahaleleri caiz olur.

Aleyhinde cinsin muayene ve tedavisine gelince; bu konuda imkân varsa erkekleri erkek doktorun, kadınları da kadın doktorun muâyene edip tedavisini yapması asıldır. Çünkü zarûretler miktarlarınca takdir olunur. Bayan hastayı tedavi edecek bayan doktor varken ve ona başvurma ve tedavi ortamı mevcutken erkek doktora veya erkeğin bayan doktora gitmesinde zarûret olduğu söylenemez.

Oysa kadın hastayı çare edecek kadın ya da erkek hastayı çare edecek erkek hekim bulunmaz ya da o hastalığı tedavi edebilecek baskı ve ehliyette olmazsa aleyhinde cinslerin muayene ve tedavisi caiz olur. Nitekim çeşitli savaşlara Allâh’ın Rasûlü ile birlikte katılan sahabe hanımları su taşımış, hizmet etmiş, yaralıları ve ölüleri Medine’ye sevketmişlerdir.3

İbn Hamdan şöyle demiştir: «Bir erkek hastalanır, kadından başka onu çare edebilecek kimse bulunmaza, o bayan onu tedavi edebilir. Hatta icabında galiz avret sanılan yerlerine de bakabilir.” 4

Diğer yana gayrimüslim bir doktorun, Müslüman hastayı tedavi etmesinde de bir sakınca bulunmaz.5

neticede bir İslâm toplumunda hastalıkların tedavisinde, doğum ve kadın hastalıkları konusunda toplumun inanç değerlerinin dikkate alınması gerekir. Yalnız kadınları ilgilendiren kadın hastalıkları kliniği, doğum evi vb. yerlerde kadın doktor, hemşire ve hasta bakıcıların bulunması müdahaleyi ve tedaviyi kolaylaştıran unsurlar arasında sayılmalıdır. Mü’minin kayda değer niteliklerinden olan utanma ve haya duygusunu basmak, zaruret bulunmayınca boşboğaz ve anlamsızdır. Bu çelişkinin giderilmesini istemek İslâm toplumunun hakkı olmalıdır.

Dipnotlar:

1. Ebû Dâvûd, Tıb, 1. 2. Müslim, Selâm, 69. 3. Halil Gönenç, age, II, 189. 4. Seyyid Sabık, Fıkhu’s-Sünne, Beyrut, y.y., I, 493. 5. Şirbînî, Muğnî’l-Muhtâc, I, 357.

Kaynak: Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Delilleriyle Aile İlmihali, Erkam Yayınları

Kaynak: www.islamveihsan.com URL: https://www.islamveihsan.com/kadinin-erkek-doktora-erkegin-kadin-doktora-muayene-olmasi-caiz-midir.html
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.