Rahmân Suresi 74. ayeti ne anlatıyor? Rahmân Suresi 74. ayetinin meali, Arapçası, anlamı ve tefsiri...

Rahmân Suresi 74. Ayetinin Arapçası:

لَمْ يَطْمِثْهُنَّ اِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَٓانٌّۚ

Rahmân Suresi 74. Ayetinin Meali (Anlamı):

Daha önce kendilerine ne bir insan eli değmiştir, ne de cin.

Rahmân Suresi 74. Ayetinin Tefsiri:

Bu iki cennette yer alan nimetler de şöyle haber verilir:

Bunlar, yeşilin en koyusu ile ifade edilebilecek derecede yemyeşildirler.

Orada şadırvan gibi, şelale gibi sürekli fışkıran iki kaynak vardır. Çünkü النضخ (nadh) kelimesi, suyun fışkırmasını ve coşup kaynamasını açıklama eder.

Emsali görülmedik meyveler, bunlar içinde özellikle zikre bedel hurmalar ve narlar vardır. Çünkü bu ikisi, meyvelikle beraber yemek yemek ve devâ itibariyle hususi bir duruma sahiptirler.

Bu cennetlerde ahlâkı hoş, yaratılışı mükemmel kadınlar; inciden üretilmiş çadırlarda sadece efendilerine atama edilmiş huriler bulunmaktadır. “Huri”, gözünün siyahı epeyce siyah, beyazı oldukça beyaz hoş gözlü bayan demektir. (bk. Sâffât 37/48-49) O Kadar ki bunlara da, cennetteki kocalarından önce ne bir insan eli değmiştir, ne de cin.

Cennet yastıklarından, yeşil yastıklar, çeşitli şekillerle ve zînetlerle süslenmiş kalın döşe­meler. Cennetlere erişenler, bunlar üstüne yaslanırlar. عَبْقَرِيٌّ (‘abkarî), Yemen bölgesinde bulunan Abkar kasabasına mensup demektir. Orada son derece güzel, nakışlı halı ve kilimler dokunurdu. Yüce Allah bu nakışlı yaygıları izah etmek suretiyle, o iki cennetin döşek ve yataklarını insan zihnine yaklaştırmaktadır.

Tarif edilen dört cennetin ilk ikisi ile son ikisi aralarında şöyle bir kıyas yaparak derece farkını spesifize etmek mümkündür:

Dikkatlice bakıldığında birincil iki cennetin özelliklerinin, sonraki iki cennet­cilt üstün olduğu anlaşılması mümkün. İlk ikisinde, “Onlarda defalarca akan iki pınar vardır”, son ikisinde ise, “Fışkıran iki pınar vardır” buyrulmuştur. “Aralıksız Olarak akmak”, “fışkırmak”tan daha üstündür. Öncekilerde, “O ikisinde, her türlü meyveden çifter çifter vardır”, bu­rada ise, “Onlarda meyve, hurma ve nar vardır” buyrulmuştur. Birincisi daha şumullü ve muhtevalıdır. Öncekilerde hurileri vasfederken, “Güya onlar yakut ve mer­candır”, burada ise “ O cennetlerde iyi kalpli, hoş yüzlü hanımlar vardır” buyrulmuştur. Her çekicilik, yâkût ve mercan güzelliği gibi olmaz. Dolayısıyla birincideki niteleme daha üstündür. Öncekilerde yatakları nitelerken, “Astarlan kalın ipekten yataklara matem­lanırlar”, burada ise, “Yeşil yastıklara yaslanırlar” buyrulmuştur. Kuşkusuz, ağıt­lanmak için hazır olan astarı kalın ipekten yataklar, çadır eteklerinden ve yastıklardan daha üstündür.

Sûrede başından sonuna kadar bir taraftan Cenâb-ı Hakk’ın kerem ve rahmetinin tecellilerine yer verildiği gibi, bir taraftan da celâl ve azametinin tezahürleri dile getirilmiştir. Her ikisi de Allah Teâlâ’nın emri ve muradıdır. Bunları var eden, müttakî kullarına keremiyle, nankörlere ise celaliyle muamele edecek olan Allah Teâlâ’nın ismi fazla yücedir, yücelerden yücedir.

Resûl-i Ekrem (s.a.s.): “يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الإكْرَامِ (yâ ze’l-celâli ve’l-ikrâm): Baki büyüklük ve ikram sahibi Allahım! diye başlayarak dua etmeyi ihmalkârlık etmeyip sıkça söyleyin” buyururdu. (Tirmizî, Deavât  92; Ahmed b. Hanbel, Müsned, IV, 177).

Allah Resûlü (s.a.s.), selam verip namazdan çıkınca, üç defa “estağfirullah” dedikten sonradan, “اَللّٰهُمَّ اَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الإكْرَامِ (Allahumme ente’s-selâm ve minke’s-selâm tebârekte yâ ze’l-celâli ve’l-ikrâm) Allahım! Selâm sensin. Selâmet ve esenlik sendendir. Ey ölümsüz büyüklük ve ikram sahibi olan Allahım! Sen hayır ve bereketi çok olansın” derdi. (Müslim, Mesâcid 135; Ebû Dâvûd, Vitr 25)

Rahmân sûresinin sonunda bulunan Allah Teâlâ’nın baki cömertlik ve ikram sahibi oluşunun; mü’minlere takvâ derecelerine göre nimet, kâfirlere ise inkârdaki durumlarına göre azap tecellîsinde bulunuşunun ayrı bir açıklaması olarak ve insanları mecbûren inanacakları dehşetli kıyâmet manzaraları görülmeye başlamadan önce inkârdan vazgeçirip iman ve şükre yönlendirmek üzere Vâkıa sûresi geliyor:

Rahmân Suresi tefsiri için tıklayınız...

Kaynak: Ömer Çelik Tefsiri

Rahmân Suresi 74. ayetinin meal karşılaştırması ve öteki ayetler için tıklayınız...

Kaynak: www.islamveihsan.com URL: https://www.islamveihsan.com/rahman-suresi-74-ayet-meali-arapca-yazilisi-anlami-ve-tefsiri.html